Et par runder på Rudskogen i min 2018 M2 10.10.2018

Her legger dere ut bilder og film. Vis gjerne frem din bil.

Et par runder på Rudskogen i min 2018 M2 10.10.2018

Innlegg Andreas21 » 16 Okt 2018

Sist endret av Andreas21 den 16 Okt 2018, endret 1 gang
Brukerens avatar
Andreas21

Medlemsnummer: 0
Kjøretøy: 2018 BMW M2

Re: Et par runder i min M2 på Rudskogen 10.10.2018

Innlegg Ove Kvam » 16 Okt 2018

Ryddig kjøring!

Tenker at du kanskje kan hente litt tid i inngangen til Slaktersvingen ved å gå litt mer direkte på den, med tidligere tangering.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Re: Et par runder på Rudskogen i min 2018 M2 10.10.2018

Man vil da hente litt tid i inngangen, men tape i utgangen. Dette hvis man går for tidlig inn da slakteren og mange svinger på Rudskogen har sen apex. Men jeg har mye å hente enda på rundetiden så jeg kommer til å teste ut en del forskjellig neste sesong. :-)
Brukerens avatar
Andreas21

Innlegg Ove Kvam » 16 Okt 2018

Det er jo opp til føreren om svingen har tidlig eller sen apex. Du har en konservativ linje inn mot Slakteren med bremsingen langs venstrekanten. Du kan også velge å bremse på skrått over banen mot høyre, mens du styrer inn, og på den måten bremse helt inn til apex. Det tjener du nokså mye tid på, og det er ikke sikker farten på apex er så mye lavere enn med sporet du kjørte i videoen. Jeg har kjørt bak mange som kjører "ditt spor" der, og jeg tar veldig innpå dem ved å ta mer direkte spor. Utgangen av svingen blir nesten lik.

Jeg har et tilsvarende direkte spor inn mot Angstsvingen, men det hadde nok ikke passet din bil så godt, siden du har mye større fart ned bakken enn jeg har.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Er ikke helt enig at det er opp til føreren om svingen har sen eller tidlig apex da det kommer an på svingen og kjøretøyet, med for tidlig inngang i slakteren med en M2 med 400+hk så vil den overstyre veldig fort noe som fører til tap av tid eller så må man vente lenge med å gå på full gass som også gjør at man taper tid. Med mitt sporvalg har jeg relativt høy snittfart i svingen og kan gå tidlig på full gass noe som gjør at jeg føler det er det beste for den svingen for meg og min bil, og jeg trailbraker helt til jeg går på gass. Men sporvalg er veldig individuelt fra fører til fører og bil til bil og det finnes ikke en fasit. Men som jeg sier så har mange svinger på Rudskogen sen apex med de fleste kjøretøy. :-)

Her er et eksempel fra en bil med mer effekt og raskere mye raskere tid enn meg og han kjører ganske likt spor i slakteren. https://www.youtube.com/watch?v=tdj3Nz30pSM
Brukerens avatar
Andreas21

Innlegg Ove Kvam » 17 Okt 2018

Grovt sett er det slik at hvis seksjonen etter svingen er raskere enn seksjonen før svingen, så lønner det seg med sen tangering, og omvendt. Rudskogen har en god mix av både tidlige og sene tangeringer slik jeg ser det. Samtidig er det slik at noen biler trives bedre med sene tangeringer enn tidlige, og det mest opplagte eksempelet er jo baktunge Porscher, som den i videoeksempelet ditt. Lette forhjulstrekkere er et eksempel på biler som er glade i tidlige tangeringer og sene innbremsinger.

Når man kjører tidlig tangering, har man med seg større fart inn i svingen, og da er det naturlig å gå senere på gassen. Ikke dermed sagt at man taper tid på det. Med sen tangering er man avhengig av å akselerere gjennom svingen, mens man med tidlig tangering skal retardere. I Slakteren vil sporet med tidligere tangering være en god del kortere, og man kan derfor tjene tid selv om farten kan være lavere.

Det skal sies at det er mer krevende å kjøre tidlig tangering, siden bilen lettere havner på tvers, og man har mindre plass å gå på i utgangen av svingen. Det er en av grunnene til at man typisk blir lært opp til å kjøre sene tangeringer på kjørekurs. Det er det trygge sporet. Jeg oppfordrer deg likevel til å prøve en litt mer direkte linje i Slakteren.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Andreas21 » 17 Okt 2018

Jeg er 100% selvlært og har aldri tatt et kjørekurs (bortsett fra lisenskurs i RR for snart 20 år siden). Og sånn jeg ser det trenger heller ikke du å kurse meg, ikke at jeg er perfekt (langt ifra). Jeg har drevet med racing på MC i 15 år og har en del erfaring når det kommer til raske spor, og hvis man ser på hvordan f.eks man kjører spor i en kvalefisering kontra et løp er det store forskjeller og det er også store forskjeller fra kjøretøy til kjøretøy. Og en M2 er ikke akkurat en lett forhjulstrekker.

Forklaringen din på sene og tidlige innganger er ikke en forklaring jeg er 100% enig i, men jeg tenker ikke å gå inn i en diskusjon her. Det finnes mange raske spor rundt en bane, dette sporet er det jeg valgte i denne videoen og jeg kommer til å eksperimentere til neste år for å kjøre raskere om jeg endrer sporet i slakteren gjenstår å se. Og som du sier i profilen din at du liker å kjøre fort på bane i trege biler så er nok ofte et trangere spor mer riktig så lenge man klarer å ta med seg farten i utgangen, men det vil ofte gå fortere med en motorsvak bil å ta et litt lengre spor da man får høyere snittfart i svingen og en høyere utgangshastighet som du vil nyte godt av videre.

Jeg har prøvd et mer direkte spor i slakteren og føler ikke det er riktig for meg akkurat nå. :-)
Brukerens avatar
Andreas21

Jeg har vært med på tosifret antall kjørekurs både som instruktør og deltaker, og det er interessant å se hvor forskjellige meninger instruktørene kan ha. De som har kjørt racing for mange tiår siden, har helt andre spor enn de som har konkurrert i racingbiler med stabilitetskontroll og uten clutchpedal. Jeg liker godt å diskutere slikt, og ville gjerne gått inn på detaljer. Jeg har laget litt programmer på PC for å regne på ulike inn- og utganger, og hva som er raskest.

Når det gjelder det med spor for trege biler, er det jo akselerasjonsevnen som setter en grense for hvor sen tangering det er mulig å nyttiggjøre seg av. Har man for sen tangering, vil man selv med full gass ikke utnytte hele banebredden i utgangen. Kurveradiusen øker for sakte.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Andreas21 » 17 Okt 2018

Jeg har selv vært instruktør på MC banekjøringskurs i 10 år.

Det er alltid intr å diskutere, men å diskutere sporvalg i en bil man ikke har kjørt selv blir vanskelig og uansett så vil to førere kunne ta forskjellig spor med samme rundetid. Og personlig skrur jeg av alt av hjelpesystemer bortsett fra ABS da den ikke kan skrus av, hadde det vært mulig hadde jeg tonet den noe ned da den er en del forstyrrende ved aggressiv bremsing.
Brukerens avatar
Andreas21

Jeg skrur også av alt unntatt ABS, men det ligger inne noe stabilitetskontroll der også. Bremsekraften blir omfordelt automatisk, basert på bilens gyroer.
En del moderne racingsjåfører kjører med stabilitetskontrollen på, og bruker den aktivt.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Neste

Gå til Bilder/Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest