E83 X3 2006 Fordelings girbox

Tekniske spørsmål angående BMW

E83 X3 2006 Fordelings girbox

Innlegg Roger » 14 Apr 2017

Hei,

Har gradvis fått et problem som følger: Ved oppstart og kjøring i lav fart så ligger 4wd og slår inn og ut kontinuerlig. Dette merkes ved nøkking og ufine lyder fra fordelings girkasse. Dette begynte tidlig i fjor og ble gradvis verre. Når jeg byttet til vinterdekk var problemet vekke.

Gått og tenkt på hva dette kunne være og helst vert rundt feile dekk. Vinterdekk er lik både forran og bak på like felger mens sommer er ulike på 8 og 9 toms felg. ved måling av rullelengde rundt dekk så går bakdekk 3cm lenger enn fordekk.

Gikk til dekkforhandler hvor jeg kjøpte dekkene for å høre hva de mente. Med målene jeg hadde tatt så var ikke avvik mer enn 0.9% forskjell på deres datasystem og et slikt problem skulle ikke oppstå før dekkfoskjell forran og bak var over 1.5+2% mente de.. BMW ''spesialisten'' deres mente at det var noe galt med girboksen men eg er totalt uenig i og med den er perfekt ved like dekk hele veien rundt....dette kunne de seff ikke forklare.. En forklaring på hvorfor dette oppstod kunne være at dekkleverandørens virkelige differanse mellom de forskjellige profilene var over de 0.9% som datasystemet tilsa.

Dekkene som er på bilen er i henhold til instruksjonsbok og som står i venstre dørstolpe.

Er det noen som har hatt dette problemet og eventulet tips til løsning?

Jeg tenker at jeg må bytte bakdekk til lik profil som fordekk men ville helst unngå det for har flere sesonger igjen.. men er jo selvfølgelig billigere enn å bytte kasse...

Mvh
Roger
Roger

Medlemsnummer: 0
Kjøretøy: BMW X3

Re: E83 X3 2006 Fordelings girbox

Innlegg Ove Kvam » 14 Apr 2017

3 cm forskjell i rulleomkrets må da være litt mer enn 0.9 prosent.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Roger » 15 Apr 2017

Rettelse; 0.9% forskjell i dekk som satt på bilen. 235/50-18 og 255/45-18 på dekkbutikkens datasystem. de 3cm var noe jeg målte sjøl før eg snakket med de.. dette skulle ikke være noe problem sa de.. eg er ikke enig..

Har en feeling av at dekkbutikken ikke vil ha på seg at dekkene i de selger ikke er i henhold til deres egne spesifikasjoner og skylder på bilen i stedet...
Roger

Medlemsnummer: 0
Kjøretøy: BMW X3

Innlegg Ove Kvam » 15 Apr 2017

Et dekk har en teoretisk rulleomkrets basert på dekkets dimensjon, men forskjellige dekkmodeller med samme tall på dekksiden kan ha stor forskjell på størrelsen i praksis. Dessuten vil omkretsen krympe flere centimeter når det slites fra nytt til utslitt. Biler med firehjulsdrift er temmelig følsomme på forskjeller i omkrets.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester