BMWCCN. IT-ulykken som rammet oss. Hva nå?

Arkiv med gamle tråder relatert til gammelt forum og nettside som ikke er relevante lengre.

BMWCCN. IT-ulykken som rammet oss. Hva nå?

Innlegg 001 » 16 Aug 2011

Det er etter min mening to hovedverktøy i klubben som er av aller største viktighet for klubbens daglige drift og videre eksistens: IT-funksjonen og Fahrfreude. Begge er essensielle verktøy som har med kommunikasjon av klubbens mange interne funksjoner og informasjonsbehov å gjøre. IT-funksjonen kan ha/har overtatt viktige deler av rollen Fahrfreude hadde tidligere. Og mer vil komme.

Feilen som tidligere HK-Styrer har gjort er at man ikke kommersialiserte begge disse områdene for lenge siden, men lot enkeltpersoner ha et altfor stort personlig ansvar for fremdrift og utvikling. Hva skjer når slike personer går lei eller tiden ikke strekker til? For det gjør de jo, av en eller annen årsak, før eller senere. Resultatet kan sees klart og tydelig på begge områder for enhver som er litt mer enn avstandsinteressert.

Hovedproblemet nå er IT. Personer i styrer tidligere enn dagens har ”bestilt noen datagreier” de ikke visste hva de ville få, ingen kravspesifikasjon (til d.d.?), ingen funksjonskrav, ingen innholdskrav, ingen beløpsbegrensninger når det gjelder utvikling, drift og vedlikehold. Og det fra et kommersielt selskap som kun har som mål å tjene mest mulig på alle kunder.

Dagens styre sliter med ettervirkningene og prøver å redde stumpene. Mange opplever utrolig mye feil på eksisterende funksjoner. Og fremdeles gjenstår mange viktige funksjoner som ikke er på plass. Tross det kommuniseres det altfor dårlig. Min påstand er at så lenge man ikke har satt opp en kravspesifikasjon som tar hensyn til ønsket totalbehov og nivå, og som er godkjent av et flertall av klubbens nøkkelpersoner (DK/UG), vil man høste bitter kritikk og hoderysting i lang tid fremover.

Det finnes et utall av datakyndige folk i og omkring klubben. Mange hadde sikkert kunnet gjort en innsats her. Noen har forsøkt. Men har de fått anledning? Er styret mottagelige for råd og hjelp? Hva som vil skje med IT-spøkelset vårt videre fremover er det få som vet noe sikkert om nå. Dersom vi fortsatt ikke har fått fast grunn under føttene nå, bør noe radikalt skje relativt omgående.

Veien videre for IT-prosjektet må snarest avklares og kommuniseres både til medlemmene og styrene i DK/UG-klubbene før halve klubben melder seg ut i frustrasjon over ukontrollert pengebruk og fortsatt påstått udugelighet i styret. Det er jo ikke sant, men usannheter og udokumenterte rykter kan ødelegge de beste intensjoner.

Hvis det er noen som skulle komme på ideen om at jeg er kritisk bare av egne interesser, så er det kort og godt feil. I mer enn 15 år, brukte jeg hoveddelen av min fritidskapasitet til å bidra til både å starte og drifte klubben de første årene og ønsker fortsatt av hele mitt hjerte at klubben fortsatt skal blomstre og videreutvikle seg ytterligere, men akkurat nå er jeg virkelig i tvil. Jeg håper virkelig jeg tar feil?

Beste hilsener

Arne J. Filtvedt

Medlem 00001.

001

Medlemsnummer: 1

Re:BMWCCN. IT-ulykken som rammet oss. Hva nå?

Innlegg 3813 » 16 Aug 2011

Bra innlegg. Desverre frykter jeg at det neppe skjer så mye. Jeg er også i tenkeboksen om jeg skal forsette som medlem.

3813

Medlemsnummer: 3813

Innlegg 3813 » 16 Aug 2011

Bra innlegg. Desverre frykter jeg at det neppe skjer så mye. Jeg er også i tenkeboksen om jeg skal forsette som medlem.

3813

Medlemsnummer: 3813

Innlegg 4597 » 16 Aug 2011

Etter min mening burde forumet/nettsiden ha førstepri. Bladet blir alt for tregt og skjelden til å ha noen verdi som informasjonsspreder, dessuten er det jo kun eksisterende medlemer som får dette. Det kan også virke som om arbeidet med bladet tar alt for mye tid og krefter av redaksjonen/styret som heller burde være brukt mer hennsiktsmessig. Jeg er heller for en årbok rundt årskiftet som oppsummerer årets aktivitet i klubben, samt store nyheter fra og om BMW.

Nettsiden er jo en fjasko. Skjønner at det er brukt store summer på denne, men siden det finnes selv gratisløsninger som er bedre enn dagens, burde kanskje det synkende skipet få synke istedet for å sløse bort enda større beløp på kunstig åndedrett...

4597

Medlemsnummer: 4597

Innlegg Erland » 16 Aug 2011

Forumet må få en eller annen vitamininnsprøyting, det har vært nede nokså lenge og når det "dukker opp" så skaper det ingen entusiasme. Gamle trofaste brukere har i stor grad funnet seg andre nettsteder og/eller sitter laangt oppå gjerdet og avventer.

Erland

Medlemsnummer: 2618
Kjøretøy: -99 323ti og -90 318is

Innlegg 7596 » 16 Aug 2011

De som har fulgt med klubben de siste 2-3 årene har nok fått med seg hva som har skjedd. Ekstraordinære hendelser som skifte av nøkkelpersoner/-leverandører innen økonomi/kasserer/regnskap, revisjon, hovedstyre, FF-redaktør(er), trykkeri og lay-out/grafisk. Dessuten andre hendelser som etablering av racing-avdeling, underslag, endringer i styringsstruktur bl.a. som følge av regulatoriske krav (moms, revisjon mm.). På toppen av dette en ny web-løsning som raskt viste seg å være et ressurssluk (dog sikkert med de beste intensjoner initielt, men dessverre uten verken styring eller budsjettgodkjenning) har gjort at klubbens styre har hatt ekstreme utfordringer. Alt dette i tillegg til løpende drift.

Det har ikke akkurat vært enkelt eller spesielt festlig å sitte i styret i denne perioden. Jeg har sett hvordan styremedlemmer har jobbet frenetisk for å redde klubben.

Det er vel ikke før i det siste at klubbens styre har fått igjen pusten sånn noenlunde, selv om det fortsatt gjenstår mye arbeid.

Det er selvfølgelig lett å kritisere i etterkant, men som revisor de siste 2-3 årene har jeg faktisk voldsom respekt for de som har sittet i styret i og gjennom denne perioden og ofret enormt mye for at klubben i det hele tatt skulle overleve. Det hadde den nemlig ikke gjort om det ikke var for disse personenes innsats på fritiden.

Så har prisen å betale bl.a. vært at en del "melk & brød"-rutiner har blitt skadelidende i en viss grad i denne perioden. Dette håper og tror jeg at det nåværende styret vil rette opp i på en god måte.

I etterpåklokskapens lys er det selvfølgelig mange ting som kunne (og burde?) vært gjort annerledes i denne perioden.

Men når klubben tross alt har vært igjennom det som har skjedd, er jeg overrasket over at ikke flere engasjerer seg, og da særlig på/gjennom årsmøtet. Det er tross alt de som stemmer som bestemmer...

Dårlig oppmøte og et fåtall saker til behandling.

jeg tror derfor klubben nå står ved et eksistensielt veiskille:

- Hva slags klubb skal vi være?

Jeg tror en debatt på dette kan gi god input til styret/årsmøtet slik at klubben (når "støvet har lagt seg") kan framstå som en attraktiv klubb for medlemmene, sponsorer, samarbeidspartnere og ikke minst for klubbens tillitspersoner.

Mvh

Ragnar

7596

Medlemsnummer: 7596

Innlegg Rune Kampenes » 18 Aug 2011

Jeg har vel den oppfatningen at man bare må bite i det sure eplet og innse at de pengene som er kastet bort på den nye webløsningen er borte også får man bare begynne på nytt igjen. Det må være mulig og få til noe bedre og til en brøkdel av prisen. Se bare på sidene vi bruker i 02/classic, de koster oss nesten ingenting. Jeg er helt overbevist om at man bare betaler noen en 5-10 tusen så kan man få helt flotte sider som fungerer.

Og som jeg har sagt før. Undersøk hvordan andre bilklubber har gjort det, vi er ikke alene i verden.

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Innlegg 7596 » 18 Aug 2011

Prosjektet har flere ganger vært i en "go/no-go"-beslutningsfase. Saken skulle også vært behanlet på et ekstraordinært årsmøte i fjor høst men av ulike årsaker ble ikke beslutningsgrunnlaget ferdigstilt.

Hvorvidt det fortsatt er relevant med en "stopp vs. fortsett"-vurdering må sees i en totalsammenheng hvor det i så fall må utarbeides nytt beslutningsgrunnlag. Dette må i så fall styret vurdere og sannsynligvis etter at det nåværende prosjektet er avsluttet. Dette fordi vi da først vet hva som blir levert totalt sett ift pris og hva som evt. står igjen av krav/behov.

7596

Medlemsnummer: 7596

Innlegg 7922 » 18 Aug 2011

Noen som undersøkte noe rundt den danske siden? Den så jo veldig bra ut?

Metronet, gjør de noe innsats på disse sidene for tiden, eller er det stillstand?

7922

Medlemsnummer: 7922

Innlegg 001 » 18 Aug 2011

På spørsmål om danskesiden. Ja jeg har spurt to personer, purret 2 ganger på hver, fikk telefonsvar fra en om at den andre skulle svare (den ansvarlige)"men måske igge før om et par uger". Ugene har gått, intet svar. Man blir så inspirert av slik service!!!

001

Medlemsnummer: 1

Neste

Gå til Arkiv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest