Savner "gamle" fora

Arkiv med gamle tråder relatert til gammelt forum og nettside som ikke er relevante lengre.

Re:Savner "gamle" fora

Innlegg SteinarK » 19 Nov 2011

> Vegard Brattli skrev:

> Fin side Steinar, men dersom du hinter til bmwccn.no så er det ikke så enkelt. Systemet som er brukt her er wordpress, og det er rimelig skreddersydd med tanke på medlemsregister og registrering via paypal. All videre utvikling skjer i kode, og ikke ved hjelp av noe pent panel der du bare klikker og drar. Det er et adminpanel selvsakt, men du kommer ikke så langt med det. Å opprette et phpBB forum hadde vært en enorm snarvei, men da må man ha en egen konto der også og da mister man blant annet oversikten over hvem som er hvem. Et bmwforum med phpBB finnes jo dessuten allerede, bimmers.

>

Tja...

Wordpress er vel opprinnelig ment som et blog-produkt? Ja,ja..

Det finnes broer (bridges) for både Wordpress til phpBB og Joomla til Wordpress.

F.eks. så betyr det innlogging bare en plass, om en ønsker det.

Det det også kunne ha medført er at en f.eks.kunne ha hatt forumet åpent for alle, men med medlemsinnlogging på hjemmesiden.

Bridges:

http://wordpress.org/extend/plugins/wp-phpbb-bridge/

http://extensions.joomla.org/extensions/news-production/blog/blog-integratios/6659

Brukerens avatar
SteinarK

Medlemsnummer: 2987
Kjøretøy: e46 332ti/e46 325ti/e61 530dat

Innlegg 10622 » 19 Nov 2011

Det vi ikke ønnsker er å ha et forum hvor alle kan skrive uten å identifisere seg, vi så på slutten av det gammle forumet at den tiden er forbi. Hvis medlemmene ikke ønnsker å skrive her må vi bare respektere det. Så vi kan se på dette som en informasjonside for klubben med muligheter for klubbmedlemmer å ytre seg. Å tro at vi klarer å utdanke facebook eller twitter er en utopi, men på en annen side har vi endelig fått et stuerent og klubbrelatert BMWCCN forum:)

10622

Medlemsnummer: 10622

> jekerhovd skrev:

> Det vi ikke ønnsker er å ha et forum hvor alle kan skrive uten å identifisere seg, vi så på slutten av det gammle forumet at den tiden er forbi. Hvis medlemmene ikke ønnsker å skrive her må vi bare respektere det. Så vi kan se på dette som en informasjonside for klubben med muligheter for klubbmedlemmer å ytre seg. Å tro at vi klarer å utdanke facebook eller twitter er en utopi, men på en annen side har vi endelig fått et stuerent og klubbrelatert BMWCCN forum:)

>

>

Åpent for alle betyr ikke nødvendigvis uten innlogging og registrering.

På det gamle forumet vil jeg hevde at ikke-medlemmer utgjorde en betydelig ressurs.

Slik det er nå så virker det som at medlemsregister og innlogging er så sterkt innvevd at en har mistet muligheten til et "åpent" forum. En har dermed fratatt medlemmer et gode de tidligere kunne nyte godt av. Det synes jeg er synd.

Brukerens avatar
SteinarK

Innlegg Vegard Brattli » 19 Nov 2011

> SteinarK skrev:

> Det finnes broer (bridges) for både Wordpress til phpBB og Joomla til Wordpress.F.eks. så betyr det innlogging bare en plass, om en ønsker det.

> Det det også kunne ha medført er at en f.eks.kunne ha hatt forumet åpent for alle, men med medlemsinnlogging på hjemmesiden.

Det å ha forumet åpent for alle har vel presidenten svart på før meg.

Jeg har undersøkt broer mellom phpbb og wordpress og det fungerer ikke med vårt system. På den broen som du linker til er det phpBB som tar seg av all brukerkontrollen og det er det også på alle andre broer jeg har sett. Det blir helt omvendt av det vi trenger. Skal en slik bro være mulig må wp kontrollere brukerene pga. det avanserte innmeldingssystemet som er bygd her, og så må phpBB bruke den samme brukerdatabasen. En slik bro eksisterer ikke per dags dato.

Å skrive en slik bro selv er forøvrig himla mye jobb.

Brukerens avatar
Vegard Brattli

Medlemsnummer: 8048
Kjøretøy: E36 325i Coupe

Innlegg 895 » 19 Nov 2011

Jeg forstår heller ikke misforståelsen om at et åpent forum betyr at ingen skal identifisere seg. Det finnes vel 3 nivå: -Helt åpent uten innlogging. -Åpent, men med registrering og pålogging. -Lukket, kun for medlemmer. Det er vel det midterste alternativet som flertallet ønsker? Hvis man kan basere argumentene på dette, blir diskusjonen litt mer konstruktiv.

895

Medlemsnummer: 895

> Vegard Brattli skrev:

> > SteinarK skrev:

> > Det finnes broer (bridges) for både Wordpress til phpBB og Joomla til Wordpress.F.eks. så betyr det innlogging bare en plass, om en ønsker det.

> > Det det også kunne ha medført er at en f.eks.kunne ha hatt forumet åpent for alle, men med medlemsinnlogging på hjemmesiden.

> Det å ha forumet åpent for alle har vel presidenten svart på før meg.

> Jeg har undersøkt broer mellom phpbb og wordpress og det fungerer ikke med vårt system. På den broen som du linker til er det phpBB som tar seg av all brukerkontrollen og det er det også på alle andre broer jeg har sett. Det blir helt omvendt av det vi trenger. Skal en slik bro være mulig må wp kontrollere brukerene pga. det avanserte innmeldingssystemet som er bygd her, og så må phpBB bruke den samme brukerdatabasen. En slik bro eksisterer ikke per dags dato.

> Å skrive en slik bro selv er forøvrig himla mye jobb.

>

>

phpBB var kun et eksempel...

Med fare for å balle meg inn i en diskusjon jeg egentlig ikke ønsker å balle meg inn i...

Er det dette pengene har gått til? Utvikling av medlemsregister og betalingsløsning som har låst "oss" til Metronet? Mulig det var et behov sentralt, men som medlem så satte jeg pris på alt det som vi nå har mistet. Betalingsløsningen benytter jeg ca. en gang i året. Det andre - som vi ikke har lenger - sånn ca. hver dag...

Jeg ser også at f.eks. betalingsløsninger kombinert med medlemsregister og Joomla! tilbys av ganske mange.

Say no more! Vi får rette blikket framover.

Brukerens avatar
SteinarK

Vi har faktisk et forum som virker!

Ikke mange oppdateringer på dette forumet bimmers lørdag 12. mars 2011:) http://bimmers.no/

10622

Innlegg 4138 » 19 Nov 2011

> Vegard Brattli skrev:

> Et bmwforum med phpBB finnes jo dessuten allerede, bimmers.

Det finnes allerede et annet også. BMWCCN. (Ja riktig, det du bruker her nå.)

Ja, bla.a det klubben har betalt for er at Metronet har laget broen mellom Wordbuddy/press og phpBB + registeret med betaling. Jeg har ikke vært med i prosessen, så detaljene vet jeg ikke.

Ja, BMWCCN hadde en testversjon av Joomla + phpBB kjørende, men man fikk vel aldri designet til å bli etter BMW Gruppens veiledning innen det man ønsket å legge ned av arbeidstimer i det. Tidligere kjørte også racing gruppen Joomla + phpBB. Litt av opplegget var at look-and-feel skal være at man er på samme side, ikke at man hopper til et totalt annet design når man går til forumet.

Forslag:

Jeg ser ikke bort i fra at veien fremover er at en gruppe tar tak i det og setter opp f.eks Joomla + phpBB som steg 1.

Steg 2 blir å få designet etter BMW gruppen. Få det til å se ut som http://www.bmw.com/com/en/index.html

Steg 3 kan være å få på plass medlemsregisteret + paypal (her må man nok utvikle selv. Noen hundre timer kan nok gå med her).

Steg 4 kan bli å kaste Metronet på bosset og switche til ny løsning.

På sikt bør klubben stake ut en retning fri for Metronet.

Jeg kommer ikke til å gå igang med noe slikt prosjekt, så dette var ikke konkrete planer fremover fra min side.

Alternativet er hvis klubben velger å videreutvikle denne løsningen vi har i dag, da må noen sette seg ned og lære seg dagens løsning på kodenivå.

Nå får vi trolig opp den gamle serveren igjen med nye disker. Denne kommer til å stå i et proft server rom, og kommer (forhåpentligvis) til å kjøre med RAID speiling + ekstern backup. Denne maskinen vil ha som hovedoppgave å hoste det gamle forumet i søkbar form, og gamle statiske sider som underavdelingene kan hente gammel informasjonen ut av. Denne serveren ser jeg for meg at klubben kan bruke til å utvikle nytt Metronet-fritt system hvis ønskelig.

4138

Medlemsnummer: 4138

Innlegg awt » 19 Nov 2011

Å argumentere med at forsiden på bimmers.no har gamle nyheter må være årets største ro-tak.

Å si at forumet virker er også veldig tynt, med tanke på alt som mangler her som man kan forvente seg av et vanlig forum i dag vil jeg ikke si dette virker så veldig bra.

15 BMW X4 30d MPPK
Brukerens avatar
awt

Medlemsnummer: 9922
Kjøretøy: e61 523i og e81 116i

Bimmers har jo tross alt ikke vært oppdatert siden 12 mars 2011. Vi driver faktisk å utvikler siden vår, hvem andre gjør det i dag?

10622

ForrigeNeste

Gå til Arkiv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest