Våler 22-23.sept

Diskusjon rundt treffene i 02/Classic

Re:Våler 22-23.sept

Innlegg Ove Kvam » 02 Aug 2012

De årene det har vært mest folk på familiekjøringen, er de årene det var flest biler på treffene, og mest kø på frikjøringen. Da var det en del som valgte å kjøre familiekjøring rett og slett fordi de ikke fikk kjørt fra seg på frikjøring. Ellers blir jo de fleste forholdsvis fort leie av familiekjøringen, så heatene trenger ikke være så lange. Tidligere erfaring har vist at det pleier være nok å ha familiekjøring mens flaggvaktene har pause, så er behovet dekket den dagen.

Når det gjelder det med å lære av feil, har vi jo testet en del konsepter med tanke på gjennomføring av treff, med forskjellige typer klasseinndeling, idealsporvisning, heatoppdeling, flaggvaktpauser etc. Nå virker det som om mange av tingene som tidligere er forkastet som mindre gunstig har kommet tilbake på programmet.

Det snakkes om det beste Våler-treffet noensinne, og så lages det et program som får en del av de mest trofaste treffdeltakerne til å droppe treffet.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg 3152 » 03 Aug 2012

Heat a 30min med forskjellige klasser/biler setter i hvertfall store krav til arrangør når det gjelder punktlighet, orden og INFO til førerne. Ellers viser vel det meste av erfaring at det blir mye kaos, særlig i køen, og særdeles liten kjøretid på hver enkelt. Det tar tid å flagge av, tømme banen, og starte nytt heat. Skal ikke BMW-racing gutta få vise seg fram, eller overså jeg noe?

Ellers tror jeg det er lurt å forsøke å favne bredt, og å få med den "jevne BMW eier" på treff. Hardcore kjøregutta finnes det mange andre treff for. Hvermansen som vil teste familiebilen har færre muligheter.

3152

Medlemsnummer: 3152

Innlegg Ove Kvam » 03 Aug 2012

Hva med de som liker å kjøre på bane, men ikke bor på Østlandet? Da er det plutselig ikke så mange andre treff å velge blant.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Glennoo » 03 Aug 2012

Jeg anser familie kjøring som en viktig del av et hovedtreff. Jeg husker tilbake selv hvor fint det kunne være i starten å lære seg banen, idealspor, plasseringer av flaggvakter, nedbremsing, nedgiring etc.. i fred og ro og uten overraskelser for at det kom enn erfaren sjåfør i forbikjøring inne i en sving. Oftest er de dyktige ledig slik at de kan være med som instruktør under familie kjøringen. Det gir nye medlemmer et lite innblikk i hvordan det er kjøre på bane, noe som kan pirre til videre intresse. Som regel har vel familie kjøringen vært i flaggvaktenes pauser også. Jeg er ikke så aktiv lenger, men syntes det er fint og ta med meg familien på en liten runde slik at de også blir inkluderende på treff.

E87 116d M-Sport Edition 2011mod
Brukerens avatar
Glennoo

Medlemsnummer: 8561
Kjøretøy: E87 116d M Sport Edition 2011mod

Innlegg Ove Kvam » 03 Aug 2012

Jeg synes også familiekjøringen er en naturlig del av treffene, men noe mer enn 1 time per dag er unødvendig. Da er behovet mettet.

Som Hans Wilhelm er inne på, bør også spesialheat som familiekjøring, damekjøring og heat for spesielle biler (oldtimer rally) samles mest mulig, så ikke timeplanen blir for oppstykket. Det er tross alt nokså krevende rent oranisatorisk å bytte heat-type. Folk skal informeres, man skal organisere oppstilling, og sjekke bilene for merking og sikkerhet (seler/lys/vindu/hjelm/veltebøyler etc) på nytt.

Av erfaring blir det også avbrudd og forsinkelser i forbindelse med avkjøringer og eventuell bilredning/sanering/soping.

Hvis det skal kjøres superstage, tar det tid å rigge opp og ned banen, og det trengs eget førermøte for å forklare hvordan kjøringen skal avvikles.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Erland » 03 Aug 2012

Det er viktig å være positiv til nye vinklinger og initiativ, men jeg antar det er lov til å påpeke noe i lys av erfaring fra noen tilsvarende treff.

Hvis klubben er heldig og det kommer endel folk, så blir det kaos med tidsplanen det legges opp til. Det deles opp i for mange forskjellige "klasser" for banekjøringen, og halvtimes pass vil ikke fungere hvis man ikke leier inn en meget proff arrangør. Hvis klubben arrangerer så blir det mye kø der alle lurer på om de er i rett kø/hvor stor forsinkelsen er/når de skal kjøre: javisst, det er meget sosialt, men jeg vil tro mange heller er kommet for å teste bilens- og egne grenser under trygge forhold.

Hvordan definerer dere oldtimer?, er dette biler eldre enn 20 eller eldre enn 30 år?. Eller er det visse modeller som skal prioriteres, ref. diskusjonen i 02/Classic om dette, der det siste (fra de mange 2002 entusiastene) er tydelig.

Min påstand er at familiekjøringen blir kjedelig selv for mor og barn etter 20 runder(ofte i kø) i 80 km/t, hvorfor 5 x 20 runder?.

DERSOM det skal arrangeres superstage i 1,5 time for kun 30 personer, så opptar dette kun en av de tre banedelene. Hvorfor la de to andre delene stå tomme?.

I innbydelsen så vises BMWer i drift, er dette bare for å pirre litt.., eller er det en alternativ plan for dagene?

Erland

Medlemsnummer: 2618
Kjøretøy: -99 323ti og -90 318is

Innlegg 2491 » 03 Aug 2012

God innspill fra flere erfarne her som styret bør vurdere å høre på !

Reduser til to ulike heat; frikjøring og kombi familie/oldtimer/idealspor.

Da bør det la seg gjøre å avvike kjøringen smidig og med ett minimum av kaos i depot, i praksis får man da to oppstillinger i Depot - en for hver klasse.

PS - 'I gamle dager' var det slik at det var den såkalte Banekomiteen som stod for organisering av kjøring, depot, teknisk kontroll, førermøte og idealsporvisning/kjøreopplæring for de som ikke har erfarting fra banekjøring.

Hva har skjedd med Banekomiteen ? Jeg tror det er flere erfarne ressurspersoner som mer enn gjerne bistår med disse tingene dersom styret ønsker det..... Det blir mere enn nok å gjøre for hovedstyret uansett - mitt råd finn ut hvem som kan stille opp for Banekomiteen og gi dem ansvaret for dette, da vil treffavviklingen gå MYE smidigere.

PS - Jeg melder meg frivillig

2491

Medlemsnummer: 2491

Innlegg SteinarK » 03 Aug 2012

Ang. familiekjøring så hører det så klart inn i et treff. Diskuterte her forleden med FTK'en, da det som regel er hun som har kjørt de heatene. Hennes kommentar var at første gangen var det spennende. Andre gangen var familiekjøringen så som så, og tredje gangen var det direkte kjedelig. Spesielt sist vi var på Våler da familiekjøringen varte mellom en halv og en time (mener jeg å huske det var). Hun ble rett og slett lei av å kjøre i kø rundt banen. Om flere er som FTK'en, og siden rekrutteringen er begrenset, er det begrenset med hvor lenge folk finner det interessant å kjøre familiekjøring. Kanskje dette er grunnen til at interessen for familiekjøringen har dalt?

Som hevdet lenger oppe så avanserer folk etter hvert, og behovet for "noe annet" oppstår. Slik det legges opp til nå er det ikke noe som fanger opp de som har vokst fra familiekjøring, men som ikke er klar for "proff"-heatene.

Siden "proff"-heatene i praksis nesten forsvinner, har vi som har nyere biler enn 30år gamle "skranglekasser" (min "skranglekasse" er bare snart 15år...), samt de som har vokst fra familiekjøringen, et svært dårlig tilbud, om programmet blir lagt opp som annonsert.

Ser at Trackday har kjøring lørdag og søndag helgen etter på Rudskogen. Blir vel heller en tur der, om programmet "står".

Brukerens avatar
SteinarK

Medlemsnummer: 2987
Kjøretøy: e46 332ti/e46 325ti/e61 530dat

Innlegg Jås » 03 Aug 2012

Merk at Robert har lovd endringer i programmet, regner med han leser og plukker opp ting her i tråden, så dette ser jeg ikke mørkt på! Det er jo enda leeenge igjen til treff!

Brukerens avatar
Jås

Medlemsnummer: 10765
Kjøretøy: 1982 E21 "m3", 1982 635csi

Innlegg Terje K » 03 Aug 2012

Syntes også oppmøte klokken 09:00 er i seneste laget. 08:00 Mener jeg er mer passende. Mer tid til kjøring for alle

Terje K

Medlemsnummer: 3863

ForrigeNeste

Gå til Treff

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest