DIY - bytte varmeapparatsmotor E46/M47

Egen kategori for "Do It Yourself" guider

DIY - bytte varmeapparatsmotor E46/M47

Innlegg 2000Touring » 17 Feb 2012

Da har jeg byttet varmeapparatsmotor på bilen min. Det er en BMW 320d 1999 mod, dvs E46 karosseri med M47 motor. Bilen har gått rett i underkant av 450.000km.


Bildene til DIY'en er tatt i monteringsfasen, så noen ganger er det den nye motoren i stedet for den gamle motoren som ar avbildet.


På TIS har de en anmerkning som er verdt å få med seg, som sier noe om hva man må gjøre som forberedelser for hver enkelt modell/motor:



"Necessary preliminary tasks:


E46 and E83:


Remove heater bulkhead .


E46 M43TU only:


Remove cylinder head .


E46 M47, M47TU only:


Remove complete wiper console .


Remove air cleaner element .


E46 M52TU, M54 only:


Remove engine cover .


E46 M57 only:


Remove intake air manifold .


E46 N42 only:


Remove cylinder head ."



Here we go:






Ta av vindusviskere






Ta av pollenfilter






Ta av pollenfilterboks






Ta av motordeksler






Ta bort luftfilter og deksel foran viftemotor






Deksel foran viftemotor tatt bort






Nå ser vi viftehuset






Ta av kontakt til vindusviskermotor






Ta bort bolt som fester vindusviskermotor og mutterene ved vindusviskerene






Nå kan det øvre dekslet til viftemotoren løsnes og flyttes litt til side, så man får fjerne vindusviskermekanismen






Flaps som må fjernes






Dra hendelen opp og fjerne flaps






Deksel tas ut til høyre






Venstre del av motordeksel fjernes(sitter i tre skruer)






Da er det bare igjen å løsne motoren fra braketten og ta ut kontakten






Motor ut til venstre






Plassering av kontakt






"Ny" motor fra huggeren kr 650,- Den har sittet i en bil som har gått 112.000km. Ny motor koster i overkant av 6000,- hos BMW



For montering er det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge.



Om du har fått motoren bekreftet "død", eller vet at du skal skifte den, vil jeg tro at med denne DIY og at man gjør denne jobben for første gang vil bruke totalt 2-4timer.


Håper denne kan komme til nytte for andre



Brukerens avatar
2000Touring
 
Innlegg: 521
Registrert: 19 Aug 1992
Bosted: Kongsberg
Medlemsnummer: 948
Kjøretøy: 96 Z3, 08 F650GS, 96 316 Compact

Re:DIY - bytte varmeapparatsmotor E46/M47

Innlegg 2491 » 19 Aug 2012

Byttet nylig varmeapparatmotooren på vår 2001 e39 525 i touring - Km stand 170.000...



På e39 må man demontere øvre del av dashbord for å komme til viften som sitter under i fremre del av dashbord. BMW verksted anslo jobben til en full dag = botimot Kr, 10.000,-inkl. motoren som til e39 koster Kr. 1850,- som original og 1250 som alternativ.



Etter endel søk på Google kom det opp mye info om omfang og med gode henvisninger, dessuten ligger det en grei beskrivelse i TIS.



Vi brukte ca. 4 timer på jobben en mild sensommeraften. En rett frem ærlig skrujobb, uten behov for noe spesialverktøy, kun sunn foruft og ryddighet fastnøkler, skraller og skrutrekkere. Instumentcluster, Navienhet og Airbag på passasjerside må ut, det samme med A-stolpedeksler, og noen andre paneler - alt logisk og pent skrudd sammen.



HUSK - koble fra batteriet før jobben igangsettes, og for dem med elektiske stoler få dem så langt bakover som mulig, slik at man har god plass - el. rattjustering bør helt tilbake og så langt ned som mulig før batteriet frakobles !



Deilig med frisk luft ogklima-anlegg i bilen igjen - faktisk rimelig basis i en bil



Den gamle motoren satt bom fast ! Valgte en uoriginal motor som så identisk ut som den originale, ikke bråker eller vibrerer den noe mere heller !



2491
 
Innlegg: 589
Registrert: 15 Sep 1998
Medlemsnummer: 2491


Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron