Våler 22-23.sept

Diskusjon rundt treffene i 02/Classic

Re:Våler 22-23.sept

Innlegg Henrik K » 24 Aug 2012

Hadde vært moro å se E21'n din i superstage, ja

Kanskje det rett og slett skulle stille en bil fra hver modellserie? Kunne blitt interessant

Freude am fahren
Brukerens avatar
Henrik K

Medlemsnummer: 5229
Kjøretøy: i3, E39 525iT, E36 M3 3,2

Innlegg hagenisse » 24 Aug 2012

Enig. Tror jeg begynner bli gammel, fordi jeg synes det er langt morsommere å se de E21 enn nyere biler. Kanskje spesielt de som ikke er så modifisert, så kan man vedde på om dørhåndtakene vil ta nedi eller ikke.

Ove Kvam skrev:

Kim, første runden din på Reve var meget rask, så du bruker ikke lenger tid enn andre på å lære baner.

50.8 tror jeg den var, og det er jo ikke fort og det var etter masse forklaring av deg!

Brukerens avatar
hagenisse

Medlemsnummer: 6124

Innlegg BMW.Robert » 25 Aug 2012

PeR4 skrev:

Ja, jeg liker ikke konkurranser..

Er nok nokså utålmodig som type, og liker å kjøre heller enn å vente på at noe som kan arrangeres på hvilken som helst stor nok parkeringsplass skal arrangeres..

Kjedelig å høre slikt fra deg E.

SuperStage som Bilsport arrangerer, er 1,3 km lang løype med retur.

Tenkte å få til et morsomt innslag i et treff.

Gjør som jeg gjorde en gang, leide hele banen for meg selv(ACR), en hel ettermiddag og kveld, fikk kjøre alene i 4 timer i strekk., jeg forstår ikke problemet her?

Brukerens avatar
BMW.Robert

Medlemsnummer: 681
Kjøretøy: M3

Innlegg 7922 » 25 Aug 2012

Med tanke på forsikringer osv, er det noen prinsipiell forskjell på Superstage og autoslalåm?

7922

Medlemsnummer: 7922

Innlegg Ove Kvam » 25 Aug 2012

Det finnes et regelverk for autoslalom der man kan arrangere lovlig. Superstage tror jeg er ulovlig uansett.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg 10622 » 25 Aug 2012

Ved enhvær form for konkurranseelement gjelder ikke den ordinære trafikk forsikkringen. Da må bil og fører ha lissens for å kunne kjøpe en bilsportsforsikkring.

10622

Medlemsnummer: 10622

Innlegg Vegard Brattli » 25 Aug 2012

Vår Superstage er ingen konkurranse og skal derfor være lovlig. Robert kan nok forklare nærmere på hele Superstage opplegget, men han er på ACR i dag. Sitat fra programmet:

15:00 SuperStage - Nyhet! Klubben arrangerer autoslalåm lik Bilsport SuperStage,

hvor man får kjøre mot seg selv på tid. NB! Det er ingen konkurranse, tidene blir

oppgitt til den enkelte deltaker og i Fahrfreude uten navn, kun biltype. (Kun 30

plasser, påmelding på innsjekk lørdag og søndag, førstemann til mølla!)

Brukerens avatar
Vegard Brattli

Medlemsnummer: 8048
Kjøretøy: E36 325i Coupe

Innlegg Ove Kvam » 25 Aug 2012

Man trenger ikke lisens på bilen ved for eksempel autoslalom. Engangslisens for fører er nok. I Sverige har de engangslisens for å kjøre frikjøring på banetreff også.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Erland » 25 Aug 2012

Svaret til Vegard: "Det er nå det som er bestemt. Superstage kommer ikke til å være på bane 3, derfor blir banen stengt for øvrig kjøring mens dette pågår."

Første delen visste jeg. Andre delen forsåvidt også.

Jeg hadde vel sett for seg at noen av de som har vært med og planlagt treffet kunne skrevet litt om hvordan man hadde tenkt rundt de forskjellige mulighetene som Våleranlegget gir. For det er ikke bare stort, det er feksibelt også.

Hovedbanen er tredelt, hver av delene kan kjøres alene, eller sammen med en av de andre delene. I del 1 ligger også et flott glattkjøringsanlegg som er utfordrende, med litt vanning like utfordrende som å kjøre på is. Samtidig er det trygge forhold rundt(hvis noen skulle miste kontrollen). Noe av intensjonen, kanskje hovedintensjonen bak disse treffene, er jo at vi skal bli flinkere til å håndtere bilen på grensen, da egner glattkjøringsanlegget deres seg utmerket.

Å kjøre kun banedel 1 alene er noe kjedelig med det fungerer faktisk, for feks SuperStage(SS) egner den seg godt vil jeg tro siden banen er bred, og lang nok. Del 2 kan også benyttes alene, som også del 3 kan. Men som oftest kjøres det enten på del 1 og 2, eller på alle tre delene.

På noen treff der det har vært racing på banedel 1 og 2, har kun del 3 blitt benyttet til banetreff. Men det har blitt kjørt motsatt retning av den vanlige!, dette oppleves som et meget morsomt alternativ. Sjåføren må være nokså presis med hastighet og sporvalg for at det skal fungere nogenlunde: glimrende måte å lære seg at sporvalget og inngangshastighet er vesentlig!. Hvis man feks skal bruke del 1 og 2 til SS så anbefales dette sterkt, ingen av deltagerne kommer til å kjede seg!. Det trengs min 3 personer for å arrangere på denne banedelen; en som slipper utpå og flagger, samt to til som flaggvakter for å holde grei flyt.

Banedel 2 og 3 kjøres visstnok mer nå enn tidligere pga "problemet" i år med ny mikrofon på banedel 1. Dvs at del 1 står tom. Årsaken er at maks 90 dB har vist seg å være problematisk for mange umodifiserte gatebiler, de aller fleste må slippe opp på gassen mens mikrofonen passeres. Hvis man registreres over 90 så er det en advarsel, og -1- mulighet til å modifisere eksosanlegget, hvis man registreres over 90 på ny så nekter Vålermannskapet deg å kjøre mer den dagen, surt.

På anlegget er det også en flott gocartbane, men her slipper kanskje ikke biler utpå? Hvis det var mulig så kunne det vært kontinuerlig bilkjøring her også. Uten servo så er det fin overkroppstrening , og uansett god og krevende kjøretrening i å kjøre på grensen i relativt lav hastighet.

Jeg hadde nok forventet noe lignende fra de involverte.

Erland

Medlemsnummer: 2618
Kjøretøy: -99 323ti og -90 318is

ForrigeNeste

Gå til Treff

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest