BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Egen kategori for "Do It Yourself" guider

BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg 8402 » 15 Mar 2012

Tenkte jeg skulle lage en DIY om INPA og DIS diagnoseutstyr. Dette er det samme som BMW verkstedene bruker, men noen luringer har fikset det slik at det er mulig å bruke programmene på en vanlig PC med ett enkelt adapter for tilkobling til bilen.


Kort fortalt er DIS full pakke med diagnoseprogram. Dette kalles også GT-1, eller group tester 1. Med de litt eldre versjonene av DIS kan man også gjøre alt av koding og programmering av moduler på bilen. De nyeste versjonene har skilt ut dette i ett eget program som heter Progman.


Den beste versjonen av DIS hvis du ikke har en helt ny bil er versjon 44. Noen har laget en egen versjon av denne som er enklere å installere. Denne versjonen kalles EasyDIS. Dette er også den siste versjonen av DIS som også har programmering og ikke bare diagnose.


Denne tråden beskriver intallasjon av EasyDIS veldig grundig. Hvis denne følges nøye skal det være mulig å få det til å fungere.


http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=561237


DIS er avhengig av to andre program for å kjøre, INPA og Ediabas. INPA er ett forenklet diagnoseprogram som er mye lettere å installere og som dekker de fleste behov. Dette kan være godt nok for mange. Ediabas kjører blandt annet databasen som INPA og DIS bruker. Disse programmene og noen andre verktøy installeres som en pakke.


For å koble seg til bilen må man ha ett adapter for diagnoseporten. På eldre biler med den runde 20-pins kontakten i motorrommet må denne brukes for å få kontakt med alle modulene. Nyere biler kan bruke OBD2 kontakten under dashbordet.


På 87-96 modeller må man ha ett ADS adapter for å kommunisere med alle modulene. Dette adapteret må kobles til en PC med RS-232 serieport og kan ikke brukes med USB. Det er mulig å bruke PCMCIA eller ExpressCard RS-232 adapter hvis du har en laptop. Da må man bruke dette programmet for å endre instillingene i driverfila: http://blog.jaroslavklima.com/2011/04/make-ads-interface-work-with-pcmcia.html


Biler fra 97 og oppover kan bruke OBD+CAN adaptere med serieport eller USB kobling til PCen. Disse selges på nettet til en billig penge og skal fungere på alle modeller.


Hvis man vil lage sitt eget adapter er det også mulig. Jeg har laget både ADS adapter og OBD adapter som man kan lodde opp og koble til en RS-232 port. Skal laste opp skjema etter hvert, men det fungerer fortsatt ikke med PDF vedlegg her:(


For de som har en eller flere BMWer er DIS og INPA ett veldig nyttig verktøy og har en del mer funksjonalitet enn f.eks Carsoft. Jeg fikk f.eks lest realtime verdier med INPA, det virket ikke med Carsoft. Det kan også synkronisere startpsperre og dette er greit hvis man skal bytte motor.


Jeg skal oppdatere posten med mer info etter hvert.



ADS adapter som skal fungere (selges også på Ebay): http://www.tek-tronics.co.uk/product_info.php?products_id=130


OBD og CAN USB OBD2 adapter med overgang til 20-pin plugg: http://www.wiki.doitauto.de/index.php?/>



8402
 
Innlegg: 116
Registrert: 22 Mai 2006
Medlemsnummer: 8402

Re:BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg 7922 » 15 Mar 2012

Suverent med en DIY på dette!


Spørsmål: Om jeg skulle klare å hacke meg inn i bilens tankegang med dette, er det da en fare for at man kan fucke opp hele systemet?



7922
 
Innlegg: 388
Registrert: 23 Okt 2005
Medlemsnummer: 7922

Re:BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg 8402 » 15 Mar 2012

Så lenge du driver med diagnose er det helt trygt. Men hvis du begynner å omprogrammere modulene uten å vite hva du gjør kan du rote det skikkelig til, ja. Det er folk som har vært nødt til å la BMW gi bilen full omprogrammering etter fei bruk av kodeverktøyet. Og det er ikke billig! Dere er herved advart.


Men verktøyet er glimrende til diagnose, programmering av nøkler, EWS og andre enkle operasjoner uten noen stor risiko. INPA gjør ikke koding og skal også vært trygt å bruke.



8402
 
Innlegg: 116
Registrert: 22 Mai 2006
Medlemsnummer: 8402

Re:BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg 8803 » 16 Mar 2012

Hadde meg en økt med koding på E91en min en dag.


Brukte denne kabelen http://www.ebay.com/itm/NEW-BMW-INPA-Ediabas-K-DCAN-USB-Interface-D-CAN-CAN-OBD-OBD2-OBD016-brand-100-/260970439130?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3cc30ce1da&vxp=mtr i kombinasjon med inpa og ncsexpert.


Det gikk lekende lett ved bruk av denne guiden: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=480261



Dessverre hadde jeg for gammel fotbrønnmodul til å kode angel eyes ved opplåsing, men jeg fikk aktivert følgende funksjoner:


Valg for akustisk varsling ved opp- og igjenlåsing i i-drive.


Takluke lukker seg når det begynner å regne.


Vindusviskere returnerer til nøytralposisjon når man slår av tenningen.


Digitalt speedometer i kjørecomputer.



Jeg har planer om å oppgradere til en nyere fotbrønnmodul så jeg kan få AE, baklys, skiltlys etc til å slå seg på når jeg låser opp bilen.



8803
 
Innlegg: 62
Registrert: 21 Mar 2010
Medlemsnummer: 8803

Re:BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg 8402 » 16 Mar 2012

Tøfft! Jeg har ikke brukt NCSexpert enda. Er det greit å finne ut at? Jeg tror nok at kodingen er enklere med DIS som har ett mer brukervennlig grensesnitt, men INPA og NCSexpert er mye lettere å installere og få til å virke siden du ikke trenger VMware, oppsett og installasjon av virtuell maskin og riktige nettverksinstillinger.



8402
 
Innlegg: 116
Registrert: 22 Mai 2006
Medlemsnummer: 8402

Re:BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg 8803 » 16 Mar 2012

Det var overraskende greit å finne ut av.


Jeg fulgte instruksjonene her og bruker dem som sjekkliste mens jeg holder på å kode.


http://rapidshare.com/files/429875523/NCS_DIY.pdf



Vær obs på at i kodeeksempelet for å aktivere digitalt speedometer, laster han feil modul i guiden. Du må laste "Kombi" istedet for CAS for å finne paragmeterene for speedometer.



Enkelt forklart, laster du ut ei tekstfil fra bilen. Der er alle funksjoner listet opp og har bryterene "Aktiv" eller "Nicht aktiv". Her kan du aktivere og deaktivere som du ønsker og laste det opp til bilen igjen.



Her finner du liste over koder som er testet og fungerer.


https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?authkey=CPqY7sEC&key=0AsRdcghkYQ0vdDlEZEZvSWh3MlQtNUpQWXg3NXdZU1E&hl=en&authkey=CPqY7sEC#gid=0



8803
 
Innlegg: 62
Registrert: 21 Mar 2010
Medlemsnummer: 8803

Re:BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg Vegard Brattli » 16 Mar 2012

Dette er et veldig interessant tema. I dag må man jo ha elektroniske verktøy for den minste ting så det hadde vært veldig kjekt å fått til mere slikt selv. Spesielt for oss som nekter å slippe bilen inn på verksted i det heletatt dersom man ikke kan være med inn selv og følge nøye med på hvordan bilen blir behandlet. (Jeg har veldig dårlig erfaring med bilverksteder...)



Brukerens avatar
Vegard Brattli
 
Innlegg: 637
Registrert: 08 Jan 2006
Bosted: Trondheim
Medlemsnummer: 8048
Kjøretøy: E36 325i Coupe

Re: BMW INPA og DIS diagnoseutstyr

Innlegg shazzz » 31 Aug 2016

Hei BMW venner

Jeg har samme oppsett og kode utstyr måtte både bruke DIS og INPA og NCS Expert for å registrere bytte ifra 110ah standard batteri til 95 Ah AGM batteri på 2005 M5, Fikk det til etter mye om og men, husk alltid backup av de filene du leser og skal endre på!!!
shazzz
 
Innlegg: 6
Registrert: 31 Aug 2016
Medlemsnummer: 16709
Kjøretøy: M5 E60


Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester