BMW e39 ABS feilsøking

Egen kategori for "Do It Yourself" guider

BMW e39 ABS feilsøking

Innlegg Hvkk » 27 Des 2014

Da jeg lenge har slitt med problemer på ABS systemet på min e39 og har lest mye og snakket med den del folk om det, har jeg etterhvert tilegnet meg litt kunnskaper om akkurat dette, og tenkte derfor å dele denne kunnskapen med dere her.

Bilen min har det tidlige ABS systemet, dette kjennetegnes med at man har to separate moduler i bilen, ABS-pumpen i motorrommet og ABS-hjernen under sikringsskapet/hanskerommet.
Bilde
Bilde av pumpen i motorrommet som er fra tidlig ABS-system for de som måtte lure.

La oss begynne, det første du må gjøre er å identifisere hvilket ABS system du har og velge feilsøking guiden tilhørende det systemet. (guide til nyere system kommer senere)

Feilsøking
Mitt første og enkleste tips for feil på ABS systemet er ganske enkel. Siden ABS-sensorene måler dataverdier i hjullageret og tilhørende metalldeler vil mer metall som måles utløse feilmelding på ABS-systemet.
Løsning: Det man ser etter er om noen bremseskjold eller annet har kontakt med bremsene. Om så er tilfellet, bøy det vekk fra bremsene og kjør litt og se om meldingen sletter seg selv (skjer vel ved ca 15-20km/t)

Andre trinn om første trinn ikke hjalp er og lese ut feilkoder om man har muligheten for det. Selv har jeg kjøpt meg BMWscanner på eBay og syns det fungerer fint til å lese ut koder og nullstille de.
Merk at man ikke helt skal stole blindt på kodene, man kan f.eks få opp "feil på hjul sensor venstre framme" og tenker man bare kjøper en ny og ferdig med det, men er ikke helt så lett, for kan f.eks være ødelagt ledning eller f.eks bremseskjold som tar i skiven, så se gjerne nærmere før du kjøper nye sensorer da det gjerne ikke er nødvendig.

Tredje trinn som er greit å gjøre selv om man har fått ut en feilmelding, eller ikke har muligheten til å lese feilmeldinger er å teste hver og en sensor individuelt.
Dette gjøres med å finne ABS-hjernen under hanskerommet, tilgang til denne finnes ved å ta av dekselet under hanskerommet, og på siden av sikringsskapet som du skal klare og se henger den.
Du tester sensorene fra kontakten som er på hjernen, merk at punktene for test KUN gjelder for det eldre ABS-systemet som har hjerne under hanskerommet.
Bilde
På bildet over ser du kontakten. Punktene som er merket er pin 10 på øverste (teller fra høye på bildet) og pin 35 i midterste
Du tester:
Venstre Forran med Pin 10(+) & pin 35(-)
Venstre Bak med pin 14(+) & pin 15(-)
Høyre Forran med pin 12(+) & pin 13(-)
Høyre Bak med pin 38(+) & pin 11(-)

Du kjører en diodetest og måler utspenningen på hver sensor med et multimeter. Det sier litt forskjellig om hvilken spenning man skal måle på en fungerende sensor, men jeg målte ca 1.01v på mine fungerende sensorer og 1.04v på den sensoren som hadde filen(bremseskjold i bremsen). Målingene vil finne frem til hvilken sensor som er dårlig, og eventuelt vise om det er ledningsbrudd til sensorene.

Fjerde trinn Sjekk montering av sensorene selv, se om sensorene sitter rett i hullene sine og at kontaktene sitter godt. Selv tok jeg ut problem sensoren min, sprayet den med bremserens og gjorde ren med lofritt papir, og sprayet bremserens inn i sensorhullet på hjullageret(kontaktflaten til sensoren) og spant rundt på hjulet for å søre for at alt ble renset før jeg blåste rent. Videre montere jeg alt igjen og monterte det thigt slik at jeg var sikker på at ting passet.

Femte trinn Bytte eventuelle sensorer som er defekt, men sørg for å montere sensoren rett og beint i sporet sitt slik at den får ordentlig kontakt med hjullageret og at kontakten sitter godt.

Noen ting å tenke på
-ABS-hjernen til akkurat dette systemet feiler skjeldent, sjekk derfor sensorer og feilmeldinger nøye.
-Man bør helst ikke ha strøm på bilen når man måler spenning til sensorene.
-Feilmeldinger er ofte lurt å ta først(sel om jeg tok det som nr 2) for da vet du hvilket hjul som er det eneste som trenger din oppmerksomhet

(dette innlegget vil bli redigert for bedre oversikt senere)
Sist endret av Hvkk den 27 Des 2014, endret 1 gang
1998 520i Touring til hverdagens glans
Brukerens avatar
Hvkk

Medlemsnummer: 15744
Kjøretøy: 98' 520i e39 Touring

Re: BMW e39 ABS feilsøking

Innlegg Hvkk » 27 Des 2014

//Holdes av for Guide til nyere abs system//
1998 520i Touring til hverdagens glans
Brukerens avatar
Hvkk