E92 feiltenning og lavt oljetrykk

Tekniske spørsmål angående BMW

E92 feiltenning og lavt oljetrykk

Innlegg KBjornstad » 11 Nov 2017

Har en 2008 modell E92 320i.bilen har gått 100 000km.
De siste månedene har den fått en serie med feil som jeg ikke blir klok på

For 2 måneder siden fikk jeg varsel om lavt oljetrykk mens jeg kjørte på E6. Dette kom når jeg la meg i venstrefilen og hadde ca. 4000 rpm.
Stoppet bilen umiddelbart og fikk fraktet den til verksted. Oljetrykk ble målt mekanisk og var innenfor spekk. Motor fikk en flush og oljeservice og alt virket bra

2 uker etter dette (1,5 mnd siden) røk en lambdasonde. Antar dette bare er tilfeldig og urelatert til pågående feil

Så til det som begynner å gå meg på nervene
For 2 uker siden fikk jeg feiltenning på sylinder 2. Så ikke veldig mørkt på dette, ettersom det pleier å være småting som forårsaker dette.
Feiltenningen var værst om morgenen og fikk motorlampe hver morgen på nøyaktig samme sted. en nedoverbakke hvor jeg slipper gassen helt og holder lett trykk på brems i 10 sekunders tid. Motorlampe forsvant ved å slå av og på motor, men tomgang holdt seg ujevn til motoren nådde driftstemperatur. bilen har hatt mye synlig røyk fra eksos. hvit, men ikke i nærheten tykk nok til å mistenke kjølevæske i forbrenningskammer

Testet coilene, uten resultat. Byttet så tennplugg på #2, heller ikke dette gjorde utslag. Neste på listen over vanlige syndere var injektor. Ettersom disse skal programmeres og jeg ikke har INPA e.l., så satt jeg arbeidet til en mekaniker som er veldig god på BMW. Han hadde byttet flere injektorer opp igjennom og vurderte også dette som neste naturlige steg(selv om han ikke kunne garantere at dette var feilen). Dette ble gjort i går og både jeg og mekaniker øynet håp da tomgang og drag ble veldig fin etter dette.
startet så bilen i dag tidlig og satte kursen mot overnevte bakke med stor optimisme. optimismen gikk fort over da motorlampe igjen lyste midt i bakken. jeg holdt fortsatt på håpet og tenkte motor trengte en utblåsing etter ca 14 dager med feiltenninger. fant meg derfor en lite trafikert landevei hvor jeg kunne stoppe og akselere flere ganger uten å plage andre.
på en av de siste dragene lå jeg på 3500 rpm i 10-15 sekunder sammenhengende når plutselig LAVT OLJETRYKK igjen lyste opp iDrive.
stoppet og startet motoren og varselet var borte og kom ikke tilbake når jeg kjørte på ''vanlig'' turtall.

begynner nå å bli smått frustrert og sliter med å se hvor jeg skal ta feilsøkingen videre.
er det noen som har opplevd lignende eller har gode forslag?
KBjornstad

Medlemsnummer: 0
Kjøretøy: 2008 E92 320i

Re: E92 feiltenning og lavt oljetrykk

Innlegg Phoff » 24 Mai 2018

Hei,

Jeg har opplevd samme problemet på en 2010 model, bytta alt av deler som du har gjort samt oljepupme og register. endte med at motor skjerte seg og ble bytta på garanti av BMW før noen fant feilen (var innom BMW verksted og uavhengige). problemene startet rundt 100k km og motor skjerte seg på 120k km.
etter de bytta motor sente de den til Tyskland for gjennomgang, der fant de heller ingenting spesifikt og forklarte det med "produksjons feil"
Phoff

Medlemsnummer: 0

Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest