BME E46 318ci - Startproblemer

Tekniske spørsmål angående BMW

Re: BME E46 318ci - Startproblemer

Innlegg Ove Kvam » 12 Mar 2018

Da er det mest sannsynlig selve bensinpumpen som har tatt kvelden. Av og til kan de virke sporadisk en periode før de til slutt ikke vil gå mer.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Erikkk » 12 Mar 2018

Ove Kvam skrev:Da er det mest sannsynlig selve bensinpumpen som har tatt kvelden. Av og til kan de virke sporadisk en periode før de til slutt ikke vil gå mer.

Har du noe tips til å finne ut om bensinpumpe er defekt eller ikke da? Slik at jeg kan sjekke det før jeg eventuelt får den byttet?
Erikkk

Medlemsnummer: 0
Kjøretøy: BMW E46 318ci

Innlegg Ove Kvam » 12 Mar 2018

Nei, det må jo eventuelt være å finne hvilke pinner som skal ha spenning, og forsøke å tvangskjøre den med 12V direkte. Du kan også forsøke å slå eller riste på den når den skulle ha gått, og se om den starter da. Hvis den gjør det, er det bare å bytte den ut.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Erikkk » 14 Mar 2018

Ove Kvam skrev:Nei, det må jo eventuelt være å finne hvilke pinner som skal ha spenning, og forsøke å tvangskjøre den med 12V direkte. Du kan også forsøke å slå eller riste på den når den skulle ha gått, og se om den starter da. Hvis den gjør det, er det bare å bytte den ut.

Har feilsøkt en god del, og fant ut at det kommer litt strøm til den kontakten som går til pumpa. Den ene tappen på kontakten er sikkert strøm for å få pumpa til å gå, men er en med strøm på som går til tankmåleren, og den skal jo ha lite strøm for å virk. Når vi målte strøm så var det veldig lite strøm som kom igjennom. Kan det vær den strømmen jeg målte? Altså til tankmåleren og ikke til pumpa? Kan jeg også eventuelt koble kun pumpa direkte til strøm(batteriet i bilen?) for å se om den starter da? Eventuelt hvilken av lederne(de som kontakten skal kobles til) skal det være strøm på?
Her er det forresten 2 bilder. En av kontakten jeg har målt strøm, og en annen for der kontakten skal settes på. https://ibb.co/bRsFQH og https://ibb.co/ebGLsx :)
Erikkk

Innlegg Ove Kvam » 14 Mar 2018

Ja, du kan sette 12V rett fra batteriet på pumpen, men jeg vet ikke hvilke av pinnene som er hva.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Erikkk » 12 Mai 2018

Ove Kvam skrev:Ja, du kan sette 12V rett fra batteriet på pumpen, men jeg vet ikke hvilke av pinnene som er hva.

Har byttet pumpe og den funker OK nå. Eneste problemet er at etter 5 min kjøretid, så oppfører den seg rart på tomgang. Turtallet ruser seg opp til 2x, også går den ned til normalt igjen(0.5x), også etter 10-15 sek går den opp til 2x igjen, også ned til normalt igjen, og sånn holder den på.. Kan laste opp video om det trengs. Har byttet både bensinpumpe og lambdasonde. Tips hva som kan være problemet her?
Erikkk

Innlegg Ove Kvam » 12 Mai 2018

Det kan være mye rart. For eksempel selve tomgangsregulatoren som ikke fungerer helt, eventuelt lekkasje i slangene forbi den, temperatursensoren, eller sensoren på gasspedalen. Kabling til disse sakene kan også skape problemer hvis det oppstår dårlig kontakt.
Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Erikkk » 21 Mai 2018

Ove Kvam skrev:Det kan være mye rart. For eksempel selve tomgangsregulatoren som ikke fungerer helt, eventuelt lekkasje i slangene forbi den, temperatursensoren, eller sensoren på gasspedalen. Kabling til disse sakene kan også skape problemer hvis det oppstår dårlig kontakt.

Hm, kan prøve å rengjøre tomgangsregulatoren i første omgang.
Erikkk

Innlegg Erikkk » 23 Mai 2018

Ove Kvam skrev:Det kan være mye rart. For eksempel selve tomgangsregulatoren som ikke fungerer helt, eventuelt lekkasje i slangene forbi den, temperatursensoren, eller sensoren på gasspedalen. Kabling til disse sakene kan også skape problemer hvis det oppstår dårlig kontakt.

Hei, har ikke fått prøvd noe enda, skal få gjort det på Torsdag. Tenkte bare å tilføye at problemet med at turtallet ruser seg opp, også faller igjen, kommer ikke med en gang, men etter bilen har kjørt 2-3 minutter. Kan det fortsatt være samme feil?
Erikkk

Innlegg Ove Kvam » 23 Mai 2018

Det er vel typisk når motoren går over fra kaldstartmodus til vanlig modus. Tipper det kommer raskere hvis du starter med varm motor?
Brukerens avatar
Ove Kvam

ForrigeNeste

Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester