Kompresjonstest M52B28 - Hvordan tolke resultat?

Tekniske spørsmål angående BMW

Kompresjonstest M52B28 - Hvordan tolke resultat?

Innlegg Nikolaj » 07 Mai 2018

Hei,

Har i dag tatt kompresjonstest på min e39 med M52B28 motor, og trenger litt hjelp til å tolke resultatet. Jeg har først testet hver sylinder "tørt" for å få et utgangspunkt, og deretter testet på nytt med litt olje heldt i hver sylinder.

Motoren har gått ca. 218000 km.

Resultat er som følger:

All readings in Psi


CYL. DRY WET

1 > 205 > 210

2 > 215 > 220

3 > 200 > 215

4 > 175 > 175 > (180psi at 2nd attempt with extra oil purred into cylinder)

5 > 200 > 210

6 > 200 > 220

All tests performed without the gaspedal applied during cranking.

Som jeg leser resultatet, så er der defekt toppakning mellom cylinder 3 og 4. Siden trykket i sylinder 4 ikke økes under "våt"-test, mener jeg ikke at det indikerer lekasje gjennom stempelringer.
Der kommer tydelig hvit røyk fra eksosen, og motoren har tendens til plutselig temperaturøkning mot det røde felt, hvilket viser til toppakning. Desuten kom der hvit damp opp fra tennplugghullet på sylinder 4, mens jeg testet de øvrige sylindre. Denne damp luktet IKKE brennt olje. (Neutral lukt, samme med den hvite røyk fra eksosen)

> Eller kan det være defekte ventiler?

Noen som har innspill eller bedre erfaring til hvordan resultatet skal tolkes? Anyone?


Mvh
Nikolaj
Nikolaj
 
Innlegg: 5
Registrert: 08 Feb 2018
Medlemsnummer: 17160
Kjøretøy: e39 528i

Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron