Replacement of Head Light Adjusters e39 pre LCI (Xenon)

Egen kategori for "Do It Yourself" guider

Replacement of Head Light Adjusters e39 pre LCI (Xenon)

Innlegg Nikolaj » 07 Feb 2019

DSC00525.JPG
Dette bilde viser plassering av de nye Adjusters i det overhalte bakpanel.
Hei,

Jeg fikk på siste EU-Kontroll en 2'er feil for innstilling av hovedlykter. Ved forsøk på justering, var dette ikke mulig. (Dette er Xenon lygter med aut. høyderegulering)
Dette er et kjent problem på e39, og også senere modeller. Årsaken er en liten plastbit, som forbinder justeringsskruen på utsiden, med den mekaniske justeringsmekanisme på innsiden. (Se bilde)

Etter å ha søkt på nett kom jeg over et amerikansk BMW forum, som hadde en DIY på akkurat dette problem. Det er jo som kjent ofte billigere å fikse, enn å kjøpe nytt.
Lenke: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/head ... nt-fix.htm (Denne gjelder e39 528i - BJ1997)

For andre BMW eiere som har senere utgaver/modeller, kan disse lenker med fordel anvendes: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ers-on-E39 , https://www.bimmerforums.com/forum/show ... juster-FTW , http://www.odometergears.com/howto/E39_ ... Repair.pdf , https://www.bimmerforums.com/forum/show ... headlights) , https://www.bimmerforums.com/forum/show ... no-cutting)

Du trenger:

Deler:
- Nye Adjustere, pris ca. 200,- pr. lykte. (Jeg kjøpte mine på Koed.no)

Tidsbruk:
Ca. 20 min. ute i kulden for å avmontere lykten, og så avdekke "krateret/hullet" i mot værliket.
Deretter resten av kvelden inne foran TV'en, mens man fikser det på stuebordet. (Regn med at du trenger hele bordet, og at det må avdekkes/beskyttes adekvat)

Materialebruk:
- Rustløsner
- Balje med konsentrert Autoshampoo. Rengjør alle deler, spesielt gummideler før smøring med Silicone som nevnt under
- Silicone spray for div. pakkninger/tettninger
- Rødsprit for rensing av parabol og lyspærer som man har vært i berøring med
- Kontaktrens/Electro Cleaner for rens av elektriske deler, samt kontakter/stikk
- Godt humør og tålmodighet
- Minst 1 sixpakk med øl.

Jobbeskrivelse:
Som nevnt, er selve demonteringen av lykten ganske enkel. Den sitter med et par skruer ned i Base Platen. Du kan bruke tid på å merke hver enkel kabel etterhånden som du demonterer dem, men dette er så simpelt utformet at bare rett stikk går i rett plugg. Ikke 2 plugger er ens, så dette er overskuelig og veldi enkelt. Når du har kommet inn i varmen igjen, er det bare å adskille lykten. På mine lykter, er de bare samlet med små klips som må bøyes utover. (Pre LCI)
På senere modeller er lyktene forseglet med en Tec-7 liknende klæber, som må oppvarmes i bakeovn både når lykten skal åpnes, og når den atter skal forsegles. (Se lenkene for senere modeller)
Følger du ovenstående bruksanvisning/lenker, da greier du begge lykter på en kveld/helg.

Montering er omvendt rekkefølge av demontering. :shock:

Held og lykke med prosjektet!

Mvh
Nikolaj
Vedlegg
DSC00529.JPG
Dette er Vertikal Adjusteren. Same sad story...
DSC00528.JPG
Dette er Horisontal Adjusteren. Jeg bemerker at stort sett hele lykten er av plast, men akkurat denne biten er spesielt skrøpelig. Plasten som resten av lykten består av, tåler etter denne overhaling ennå 20 år. Men ikke denne plastbiten?
DSC00527.JPG
Operasjon pågår (Bilde 2)
DSC00526.JPG
Operasjon pågår.
Nikolaj
 
Innlegg: 7
Registrert: 08 Feb 2018
Medlemsnummer: 17160
Kjøretøy: e39 528i

Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester