Automatgearkasse - oljeskift/flushing

Tekniske spørsmål angående BMW

Automatgearkasse - oljeskift/flushing

Innlegg Erling1960 » 08 Jul 2019

Hva er symtopmeme på at oljen på gearkassen bør skiftes, eventuel at den må flushes.
Ca. km.stand før en slik jobb bør gjøres?
Ca. pris for en slik jobb?
Merkeveksted eller spesialverksted?
Erling1960
 
Innlegg: 7
Registrert: 27 Jun 2019
Bosted: Haugesund
Medlemsnummer: 17980
Kjøretøy: 118 D Cabriolet

Re: Automatgearkasse - oljeskift/flushing

Innlegg Erling1960 » 17 Jul 2019

Her var det ikke mye tips å hente!?
Erling1960
 
Innlegg: 7
Registrert: 27 Jun 2019
Bosted: Haugesund
Medlemsnummer: 17980
Kjøretøy: 118 D Cabriolet

Re: Automatgearkasse - oljeskift/flushing

Innlegg Ove Kvam » 17 Jul 2019

Internettforum er stort sett utdødd i 2019. Det er de mest konservative som fremdeles er igjen her, og de sverger til manuelle girkasser.
Du får nok mer svar om du skriver et innlegg på facebook, for eksempel i medlemsgruppen til BMWCCN.
Brukerens avatar
Ove Kvam
 
Innlegg: 2323
Registrert: 22 Apr 1998
Bosted: Bryne
Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Re: Automatgearkasse - oljeskift/flushing

Innlegg Nikolaj » 18 Sep 2019

Hei Erling,

Her må jeg, som en av de konservative der kjører automat, heller svare på dine spørsmål... :lol:

Du skriver dessverre ikke i åpningsinnlegget hvilken modell som denne kasse sitter i. (Og hvilken kasse)

Men du har sansynligvis en kasse fra tyske ZF.
Til forskjell fra leverandøren, mente BMW en periode ikke at skift av automatolje var påkrevet, siden kassene nå var så bra, at de holdt hele bilens levetid. (I følge BMW/Tyske Forhold ca. 200.000 km, eller 5 ganger jorden rundt, for da knokses jo bilene uansett)

Dette gir jo naturligvis noen problemer for oss, som kjøper brukt og da gjerne med 150.000 + km på tellerverket.

Symptomer på "tilårskommen" girkasse er blant annet: Rykk og napp skiftegang, og når den skifter under pådrag er det med et skikkelig rykk, som også kjennes gjennom mellomakslingen til baktøyet. Dessuten skifter den opp og ned i hytt og pine ved normal cruising, og slurrer fælt inntil den endelig tar tak.

ZF selv, anbefaler oljeskift for hver 60.000 - 80.000 km kjøring. Alt etter kasse og kjøremønster.

Siden du nå oppnår symptomer, har bilen sansynligvis opp i mot 200.000 km på tellerverket, og aldri fått nødvendig oppfølging. Så her kreves det rettidig omhu fra din side...
Hvordan vurderer du selv kassen? Er den kjørbar? Og hvor langt kan den kjøres før ting forverres? Er symptomene såpass at umiddelbar handling kreves?

Umiddelbar handling er å få oljen avtappet ASAP. (Se og lukt på oljen, da forstår du hvorfor kassen har problemer) Deretter avmonteres bundpanne på kassen, og denne rengjøres. Spesielt de kraftige magneter som skal oppfange metallspon i oljen, er viktig å få skikkelig rengjorte. Samtidig skiftes oljesil + O-ring og ny bundpakning. Vent med filterrørene til evt. flush av kassen, eller du vet hva planen blir fremover. Du kan uansett bare skifte 2 av dem, uten å ta ned den hydrauliske skifteenhet.
Dette kan du få gjort på et godt lokalt verksted, og bør ikke koste mye over 3500,- kr. inkl. en GOD automatolje. Det medgår bare 5-7 ltr. olje på et skift, da resten sitter i converteren som bare kan tømmes ved flushing. Regn derfor med opp til 3 oljeskift på kassen, før alt olje er skiftet.

Hvis du bestemmer deg for å flushe kassen, må du gå til et firma som kun jobber med transmisjon. F.eks. TransTec på Bryne i Rogaland.
(Ser at du bor på Haugalandet, så det kan faktisk være en mulighet)

Det er dog viktig å få tatt en diagnose i forkant, sånn at det vites om redningsforsøk betaler seg. TransTec har pris for diagnose + flush fra ca. 6500,- kr. på min kasse.(ZF 5HP18 / A5S310)
Muligvis det finnes tilsvarende firma på Haugalandet, men det har jeg ikke undersøkt.

Det eneste du er sikker på med automat er, at før eller siden så er det NATTA for KASSA. Så greier du å få fler kilometer ut av den med bare oljeskift så gjør det, for en havarert kasse betyr bare 2 ting: En ubrukelig bil og en uhorvelig masse penge for å få den kjørbar igjen.

Og det anbefales ikke av helsemessige årsaker.

Det er håp for din kasse trass alt, men den trenger din oppmerksomhet.... NÅ!

Mvh
Nikolaj
Nikolaj
 
Innlegg: 10
Registrert: 08 Feb 2018
Medlemsnummer: 17160
Kjøretøy: E39 528i


Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron